divendres, 13 de gener del 2017

MÈTODE KODALY

Què és el Mètode Kodaly?

          Amb aquesta breu ressenya pretenc il·lustrar una mica als pares i representants d'iniciació al Llenguatge Musical, perquè des de casa puguen col·laborar amb el desenvolupament educatiu dels meus estudiants.

Les principals idees de Zoltan Kodaly són:

-  La música és una necessitat primària de la vida.
-  Només la música de la millor qualitat és bona per a l'educació dels infants.
-  L'educació musical comença nou mesos abans del naixement del nen.
-  La instrucció musical ha de ser una part de l'educació general.
-  L'oïda, l'ull, la mà, i el cor han de ser educats alhora.

               La metodologia de Zoltán Kodaly va suposar per a l'educació musical a Hongria una manera de sortir del tradicional, pesat i poc motivador aprenentatge de la música. El mètode es basa en una sèrie de principis que fan de la seva didàctica un "joc" amb el qual aprendre el difícil i monòton solfeig. Per a la comprensió d'aquesta tècnica, el lector ha de saber que el mètode utilitza un sistema pentatònic, aporta una nova forma de llegir el pentagrama amb el "sistema relatiu" i proposa un procediment de cant mitjançant signes manuals. Utilitzant cançons populars, aquest mètode ensenya el solfeig d'una manera fàcil i amena, motivant l'estudiant i facilitant-li els mecanismes d'aprenentatge.

          El seu mètode, des del punt de vista pedagògic, es basa en la lecto-escriptura, en les síl·labes rítmiques, la fonomímia i el solfeig relatiu. Amb les síl·labes rítmiques, Kodaly pretén relacionar a cada figura i el seu valor amb una síl·laba, amb la qual cosa obté certa sensació fonètica i, per tant, una relativa agilitat o lentitud en el desenvolupament de les diferents fórmules rítmiques i el seu context global.
          Mitjançant el solfeig relatiu es planteja la possibilitat d'entonar qualsevol melodia representada en una sola línia des del punt de l'escriptura musical. Aquesta línia representa el pentagrama convencional i en ella estaran col·locades les diferents notes amb els seus noms respectius sota, aquests noms no estarien complets ja que només apareixeria la primera lletra del nom corresponent.

          Amb aquesta actitud i des del punt de vista de l'entonació, tant és la tonalitat en què es trobe l'obra musical original, ja que sempre es podrà transportar a la tessitura més còmoda de l'intèrpret.

Escudero, M. D. (1975). Método de música coral Kodaly. Ritmo Vol. 46, 9.

En els següents enllaços pots trobar tota la informació:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada