Què és el Mètode Kodaly?
Amb aquesta
breu ressenya pretenc il·lustrar una mica als pares i representants d'iniciació
al Llenguatge Musical, perquè des de casa puguen col·laborar amb el
desenvolupament educatiu dels meus estudiants.
Les principals idees de Zoltan Kodaly són:
- La música és una necessitat primària de
la vida.
- Només la música de la millor qualitat
és bona per a l'educació dels infants.
- L'educació musical comença nou mesos
abans del naixement del nen.
- La instrucció musical ha de ser una
part de l'educació general.
- L'oïda, l'ull, la mà, i el cor han de
ser educats alhora.
La metodologia de Zoltán
Kodaly va suposar per a l'educació musical a Hongria una manera de
sortir del tradicional, pesat i poc motivador aprenentatge de la música. El
mètode es basa en una sèrie de principis que fan de la seva didàctica un
"joc" amb el qual aprendre el difícil i monòton solfeig. Per a la
comprensió d'aquesta tècnica, el lector ha de saber que el mètode utilitza un
sistema pentatònic, aporta una nova forma de llegir el pentagrama amb el
"sistema relatiu" i proposa un procediment de cant mitjançant
signes manuals. Utilitzant cançons populars, aquest mètode ensenya el solfeig
d'una manera fàcil i amena, motivant l'estudiant i facilitant-li els mecanismes
d'aprenentatge.
El
seu mètode, des del punt de vista pedagògic, es basa en la
lecto-escriptura, en les síl·labes rítmiques, la fonomímia i el solfeig
relatiu. Amb les síl·labes rítmiques, Kodaly pretén relacionar a cada
figura i el seu valor amb una síl·laba, amb la qual cosa obté certa sensació
fonètica i, per tant, una relativa agilitat o lentitud en el desenvolupament de
les diferents fórmules rítmiques i el seu context global.
Mitjançant
el solfeig relatiu es planteja la possibilitat d'entonar qualsevol
melodia representada en una sola línia des del punt de l'escriptura musical.
Aquesta línia representa el pentagrama convencional i en ella estaran
col·locades les diferents notes amb els seus noms respectius sota, aquests noms
no estarien complets ja que només apareixeria la primera lletra del nom
corresponent.
Amb aquesta
actitud i des del punt de vista de l'entonació, tant és la tonalitat en què es
trobe l'obra musical original, ja que sempre es podrà transportar a la
tessitura més còmoda de l'intèrpret.
Escudero, M. D. (1975). Método de música coral
Kodaly. Ritmo Vol. 46, 9.
En els següents enllaços pots trobar tota la
informació:
Què és el Mètode Kodaly?
Amb aquesta
breu ressenya pretenc il·lustrar una mica als pares i representants d'iniciació
al Llenguatge Musical, perquè des de casa puguen col·laborar amb el
desenvolupament educatiu dels meus estudiants.
Les principals idees de Zoltan Kodaly són:
- La música és una necessitat primària de
la vida.
- Només la música de la millor qualitat
és bona per a l'educació dels infants.
- L'educació musical comença nou mesos
abans del naixement del nen.
- La instrucció musical ha de ser una
part de l'educació general.
- L'oïda, l'ull, la mà, i el cor han de
ser educats alhora.
El
seu mètode, des del punt de vista pedagògic, es basa en la
lecto-escriptura, en les síl·labes rítmiques, la fonomímia i el solfeig
relatiu. Amb les síl·labes rítmiques, Kodaly pretén relacionar a cada
figura i el seu valor amb una síl·laba, amb la qual cosa obté certa sensació
fonètica i, per tant, una relativa agilitat o lentitud en el desenvolupament de
les diferents fórmules rítmiques i el seu context global.
Mitjançant
el solfeig relatiu es planteja la possibilitat d'entonar qualsevol
melodia representada en una sola línia des del punt de l'escriptura musical.
Aquesta línia representa el pentagrama convencional i en ella estaran
col·locades les diferents notes amb els seus noms respectius sota, aquests noms
no estarien complets ja que només apareixeria la primera lletra del nom
corresponent.
Amb aquesta
actitud i des del punt de vista de l'entonació, tant és la tonalitat en què es
trobe l'obra musical original, ja que sempre es podrà transportar a la
tessitura més còmoda de l'intèrpret.
Escudero, M. D. (1975). Método de música coral
Kodaly. Ritmo Vol. 46, 9.
En els següents enllaços pots trobar tota la
informació:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada